برای سلامت دندان ها و لثه چه باید کرد
نوشته شده توسط : عبدالله

1. مرتب مسواک بزنید اما نه تهاجمی
دوبار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می تواند به سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند.
اکثر مردم می دانند که مسواک زدن دندان های خود دو بار در روز یکی از مهمترین روش ها برای از بین بردن پلاک و باکتری ها و تمیز نگه داشتن دندان ها است. با این حال ، مسواک زدن تنها در صورتی می تواند م effectiveثر باشد که افراد از تکنیک صحیح استفاده کنند.

افراد باید با حرکات دایره ای کوچک مسواک بزنند و مراقب مسواک زدن جلو ، عقب و بالای هر دندان باشند. این روند بین 2 تا 3 دقیقه طول می کشد. مردم باید از دیدن حرکات رفت و برگشت خودداری کنند.

مسواک زدن بیش از حد سخت یا استفاده از مسواک با برس سخت می تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. اثرات این امر ممکن است شامل حساسیت دندان ، آسیب دائمی به مینای محافظ روی دندان ها و فرسایش لثه باشد.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند از مسواکی استفاده کنید که موهای نرم دارد. آنها همچنین می گویند که افراد باید مسواک خود را هر 3 ماه یکبار یا زمانی که انتهای آن ظاهر می شود ، فرسوده ، هر کدام که زودتر ظاهر می شود ، عوض کنند.

2. از فلوراید استفاده کنید
فلوراید از عنصری در خاک زمین به نام فلورین می آید. بسیاری از کارشناسان معتقدند که فلوراید به جلوگیری از ایجاد حفره کمک می کند و این ماده رایج در خمیر دندان و دهانشویه است.

با این حال ، برخی از محصولات دندانپزشکی حاوی فلوراید نیستند و برخی افراد به هیچ وجه از آن استفاده نمی کنند.

شواهد نشان می دهد که فقدان فلوراید می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود ، حتی اگر شخص در غیر این صورت از دندان های خود مراقبت کند. یک بررسی اخیر نشان داد که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در صورت عدم استفاده از فلوراید مانع از ایجاد حفره در فرد نمی شود.

بسیاری از جوامع در ایالات متحده فلوراید را به منبع آب خود اضافه کرده اند. چندین سازمان این عمل را توصیه می کنند ، از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و ADA.

مردم می توانند با تماس با دولت محلی خود بفهمند که آیا آب منطقه آنها حاوی فلوراید است یا خیر. فیلترهای آب اسمز معکوس فلوراید را حذف می کنند و افرادی که از آب چاه استفاده می کنند ، باید میزان فلوراید موجود در این آب را بررسی کنند تا از مقدار آن مطلع شوند. بسیاری از مارک های آب بطری حاوی فلوراید نیستند.

3. یکبار در روز نخ دندان بکشید
استفاده از نخ دندان می تواند پلاک و باکتری ها را از بین دندان ها حذف کند ، جایی که مسواک نمی تواند به آن برسد. همچنین می تواند با حذف مواد زائد و غذایی که بین دندان ها گیر کرده است ، از بوی بد دهان جلوگیری کند.

اگرچه مطالعات طولانی مدتی وجود ندارد که ثابت کند نخ دندان مفید است ، اما ADA همچنان آن را توصیه می کند. CDC همچنین اعلام کرده است که مردم باید از نخ دندان استفاده کنند.

اکثر متخصصان بهداشت دندان توصیه می کنند که نخ را به آرامی تا انتهای لثه فشار دهید تا قبل از بغل کردن دندان با حرکات بالا و پایین. مهم است که از کشیدن نخ دندان به بالا و پایین بین دندان ها جلوگیری کنید ، که می تواند باعث درد شود و پلاک را به همان میزان موثر از بین نمی برد.

4. به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید
دندانپزشک می تواند مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان را قبل از وخیم شدن تشخیص و درمان کند.
کارشناسان توصیه می کنند که افراد هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند. در طول معاینه روتین دندانپزشک ، یک متخصص بهداشت دندان ها را تمیز می کند و پلاک و تارتار سفت شده را برمی دارد.

دندانپزشک علائم بینایی حفره ، بیماری لثه ، سرطان دهان و سایر مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان را بررسی می کند. گاهی اوقات ممکن است از اشعه ایکس دندان برای بررسی حفره ها نیز استفاده کنند.

نتایج یک مطالعه اخیر تأیید کرد که کودکان و نوجوانان باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند تا از ایجاد حفره جلوگیری شود. با این حال ، بزرگسالانی که بهداشت دهان و دندان خود را هر روز رعایت می کنند و در معرض مشکلات بهداشت دهان و دندان قرار دارند ، ممکن است کمتر بتوانند مراجعه کنند.

نویسندگان یک بررسی اخیر اظهار می دارند که برای تأیید فرکانس ایده آل چکاپ های دندانپزشکی ، نیاز به مطالعات باکیفیت تری وجود دارد.

افراد می توانند در مورد تعداد دفعات نیاز به معاینه با دندانپزشک خود صحبت کنند. بسته به سابقه سلامتی ، سن و سلامت کلی دندان ممکن است پاسخ متفاوت باشد. با این حال ، هر کسی که متوجه تغییراتی در دهان خود شود باید به دندانپزشک مراجعه کند.

5- سیگار نکشید
سیگار کشیدن به سیستم دفاعی بدن آسیب می رساند ، که باعث می شود بدن نتواند بافت ها ، از جمله بافت های داخل دهان را درمان کند. CDC سیگار را عامل خطر بیماری لثه نامیده است ، در حالی که ADA هشدار می دهد که افرادی که سیگار می کشند ممکن است پس از عمل دندانپزشکی بهبودی آهسته را تجربه کنند.

سیگار کشیدن همچنین بر ظاهر دهان تأثیر می گذارد و منجر به زرد شدن دندان ها و زبان می شود

می تواند بوی بد را به تنفس بدهد

6. دهانشویه را در نظر بگیرید
برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی از دهانشویه ها می توانند برای سلامت دهان و دندان مفید باشند. به عنوان مثال ، یک بررسی نشان داد که دهانشویه حاوی کلرهگزیدین ، ​​یک ماده ضد باکتریایی ، به کنترل پلاک و التهاب لثه کمک می کند. بر اساس یک متاآنالیز ، دهانشویه های حاوی اسانس های خاص نیز م effectiveثر هستند.

ممکن است مردم بخواهند از دندانپزشک خود بپرسند که بهترین دهانشویه برای نیازهای فردی آنها کدام است. دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود ، اما می تواند مکمل این شیوه ها باشد.

دهانشویه هایی که ممکن است به بوی بد دهان و مشکلات دندانی کمک کنند به صورت آنلاین در دسترس هستند.

 

7. غذاهای شیرین و نشاسته را محدود کنید
مصرف شکر می تواند منجر به ایجاد حفره شود. مطالعات همچنان نقش برجسته قند را در پیامدهای نامطلوب سلامت دندان نشان می دهند. متهمان رایج شامل آب نبات و دسرها هستند ، اما بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی شکر افزوده هستند.

سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه می کند مصرف قند خود را به کمتر از 10 درصد کالری روزانه خود محدود کنند. نویسندگان یک بررسی سیستماتیک به این نتیجه رسیدند که کاهش این میزان به 5 درصد خطر پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی را بیشتر کاهش می دهد.

کارشناسان همچنین اعلام کرده اند که غذاهای نشاسته ای مانند کراکر ، نان ، چیپس و ماکارونی می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. ADA توضیح می دهد که این غذاها در دهان باقی می مانند و به قندهای ساده تبدیل می شوند که باکتری های تولید کننده اسید از آنها تغذیه می کنند. این اسید می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

به جای غذاهای نشاسته ای ، ADA توصیه می کند مقدار زیادی میوه و سبزیجات غنی از فیبر و همچنین محصولات لبنی بدون قند اضافه کنید.

 

8. به جای نوشیدنی های شیرین آب بنوشید
نوشیدنی های شیرین قند منبع شماره 1 قندهای افزوده شده در رژیم غذایی معمولی در ایالات متحده هستند نوشیدن نوشابه ، آب میوه یا سایر نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به حفره شود.

ADA نوشیدن آب یا چای بدون شیرین در طول روز و فقط نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده در زمان غذا و در حجم کم را توصیه می کند.

نکاتی برای بچه ها
آموزش بهداشت دهان و دندان می تواند به سالم ماندن دندان ها و لثه های کودک در زمان رشد کمک کند.
دندانهای اولیه کودک ، که گاهی اوقات دندانهای شیری به آنها می گویند ، به اندازه دندانهای دائمی آنها اهمیت دارد. دندان های شیری به کودک در جویدن و صحبت کردن کمک می کند. آنها محل نگهداری دندانهای دائمی آینده هستند.

اگر کودک دندان شیری خود را برای پوسیدگی از دست بدهد ، این می تواند فضای دهان را مختل کرده و رشد صحیح دندان بزرگسالان را با مشکل مواجه کند.

با در نظر گرفتن این نکته ، بهتر است مراقبت های خوب دندانپزشکی برای کودکان در دوران نوزادی معرفی شود. اقدامات زیر به سلامت دندان ها و لثه های کودک کمک می کند:

هر روز لثه های نوزاد را با یک دستمال مرطوب گرم و مرطوب ، حتی قبل از اینکه دندان داشته باشد ، پاک کنید. انجام این کار قندهای لثه را از بین می برد و می تواند به کودک کمک کند با احساس تمیز کردن دندان هایش آشنا شود.
نوزادان و کودکان نوپا نباید با بطری یا لیوان شیرین بخوابند. شیر و آب میوه حاوی قندهایی هستند که اگر به مدت طولانی روی دندان ها بمانند می توانند باعث پوسیدگی شوند.
با رسیدن کودک به 1 سالگی ، او را به یک لیوان شیرین عادت دهید. سعی کنید استفاده از بطری ها را در اولین تولد خود متوقف کنید.
به کودکان نوپا اجازه دهید بین وعده های غذایی از فنجان های شیرین آب بنوشند ، اما آب یا شیر را فقط برای زمان غذا ذخیره کنید.
هنگامی که کودک دندان دارد ، دوبار در روز با مسواک نرم بچه آن را مسواک کنید. از مقدار کمی خمیردندان حاوی فلوراید ، بزرگتر از یک دانه برنج استفاده نکنید. کودکان 3 تا 6 سال ممکن است از مقدار خمیر دندان به اندازه نخود استفاده کنند.
والدین یا مراقبان باید دندان های کودک را برای آنها مسواک بزنند تا بتوانند بدون کمک تمام دندان های خود را کاملاً تمیز کنند. آنها را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید خمیر دندان را تف کرده اند.
خمیردندان را در مواقعی که از آن استفاده نمی کنید دور از دسترس کودکان قرار دهید.
ADA به کودکان توصیه می کند که ظرف 6 ماه پس از ظاهر شدن اولین دندان یا در 1 سالگی ، به دندانپزشک مراجعه کنند.
والدین و مراقبین نباید وسایل غذا را با کودک به اشتراک بگذارند یا پستانک ها را با دهان آنها تمیز کنند. هر دوی این اقدامات می توانند باکتری های ایجاد کننده حفره بزرگسال را به کودک منتقل کنند.
خلاصه
انجام مراقبت های خوب دندان از نوزادی تا بزرگسالی می تواند به فرد در سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه ، سیگار نکشیدن ، رژیم غذایی سالم و انجام معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به افراد در جلوگیری از حفره ، بیماری لثه و سایر مشکلات دندان کمک کند. همچنین ممکن است برای سلامت کلی آنها مفید باشد.




:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: